Kiedy należy wymienić koło dwumasowe?

Koło dwumasowe świetnie spełnia swoje zadania pod jednym warunkiem...jest sprawne.

Dwumasowe koło zamachowe to jeden z najsłabszych punktów nowoczesnych samochodów, napędzanych silnikiem diesla. Element ten zużywa się w każdym samochodzie, w niektórych szybciej, w innych nieco później, ale zawsze koszta naprawy są dość wysokie. Zastanawiasz się jak rozpoznać uszkodzenie "dwumasy"? Spieszymy z odpowiedzią.

Budowa i działanie koła dwumasowego

 

Jak sama nazwa wskazuje, koło dwumasowe składa się z dwóch mas - pierwotnej i wtórnej. Masa pierwotna jest większa i cięższa od wtórnej. Element ten jest bezpośrednio połączony z wałem napędowym pojazdu. W masie pierwotnej osadzony jest główny element koła, czyli sprężyny (minimum dwie) tłumiące drgania skrętne.
Z kolei masa wtórna odpowiedzialna jest za "odbiór" całej podaży momentu obrotowego, przekazywanego przez masę pierwotną, i za przeniesienie go do tarczy sprzęgła. "Odbiór" momentu obrotowego odbywa się za pośrednictwem tarczy zbierakowej, stanowiącej integralny element masy wtórnej.
Zasadniczą funkcją koła dwumasowego jest ochrona układu napędowego przed działaniem bardzo wysokich wartości momentu obrotowego, które są charakterystyczne dla nowoczesnych silników diesla. Jest to konieczne ze względu na zbyt mały kąt ugięcia tłumików, zastosowanych w tarczy sprzęgła. Uczciwie trzeba przyznać, że konstrukcja ta doskonale wywiązuje się ze swojej funkcji, niestety tylko do czasu.

Kiedy należy wymienić dwumasę? Objawy jego zużycia

 

Koła dwumasowe nie są elementem, który można by określić jako trwały. Pierwszym objawem zużycia jest głośniejsza praca skrzyni biegów i drgania, które najbardziej odczuwalne są na wolnych obrotach. Później dochodzą do tego hałasy i mocne szarpanie przy ruszaniu. Objawów tych w żadnym wypadku nie należy ignorować, gdyż zwłoka z wyeliminowaniem usterki dodatkowo podwyższy koszt naprawy - jazda ze zużytym kołem dwumasowym może doprowadzić do poważnego uszkodzenia sprzęgła, uniemożliwić "zapinanie" biegów a w niektórych przypadkach może dojść nawet do przebicia obudowy skrzyni i wycieku oleju.