Napęd rozrządu - dlaczego należy uważać?

Rozrząd jest układem odpowiadającym za prawidłową pracę silnika. Niestety często jego ubsługa bywa zaniedbywana co niesie za sobą kosztowne konsekwencje.

Jednym z najważniejszych elementów mechanicznych silnika samochodu jest rozrząd, gdy ulegnie awarii może go całkowice zniszczyć. Kupując używany samochód zazwyczaj nie wiemy, jaki jest jego rzeczywisty przebieg. Nie jesteśmy w stanie dokładnie stwierdzić, kiedy były robione ostatnie przeglądy i czy był wymieniany pasek rozrządu (chyba, że mamy auto ze 100% pewnego źródła).

Jaka jest zasada działania napędu rozrządu?

Układ rozrządu napędzany łańcuchemZasada działania rozrządu w większości samochodów opiera się na przenoszeniu napędu z wału korbowego na wałek rozrządu. Odbywa się to z pomocą elastycznego paska zębatego lub łańcucha. Pasek opiera się na rolkach napinających i prowadzących (jednej lub kilku – w zależności od silnika). Za pomocą paska napędzana jest też pompa wody. Gdy te elementy ulegną zużyciu – rolki (prowadzące, napinające, ustalające), łożyska przestaną obracać się lekko lub nabierą znacznych luzów – pasek rozrządu pęka lub przeskakuje.
Dobry mechanik samochodowy uprzedzi nas, że wszystkie te elementy co jakiś czas należy wymieniać. Każdy producent auta określa, po jakim czasie w samochodach kilku – kilkunastoletnich należy tego dokonać.

"Niemiłe" konsekwencje uszkodzenia paska rozrządu

Zaleca się wymieniać rolki, napinacze, pompę wody zawsze razem z paskiem rozrządu. Gdy pasek rozrządu miał kontakt np. z cieknącym olejem z silnika jego zużycie bywa szybsze. Awaria paska rozrządu powoduje zniszczenie głowicy silnika, układu tłokowo-korbowego. Gdy pasek pęka zawory się wyginają, uderzają w wałek rozrządu.

Uszkodzony silnik po zerwaniu paska rozrządu

W silnikach samochodów wyposażonych w łańcuchy (zamiast paska) warto przyjrzeć się czy nie zachodzi potrzeba wymiany łańcucha np. w przypadku wyraźnie słyszalnego metalicznego odgłosu dobiegającego spod maski silnika.

Bez względu na „słuchowe” problemy z silnikiem zdecydujmy się na doraźną wizytę u mechanika.. Unikniemy być może zbędnych wydatków i powiększenia zniszczeń. Wymiana np. zaworów i wałka rozrządu jest bardzo kosztowna, gdy w silniku zniszczeniu ulegnie głowica wtedy nieunikniona jest całkowita jej wymiana, a koszty naprawy rosną dwukrotnie.